buitenreclame buiten-gewoon

30 10 2009

Reclame is de motor van de economie. Het is ook een motor die nogal wat olie verbruikt. Een motor die een behoorlijke dosis milieu druk oplevert: drukwerk, inkten, lichtvervuiling, resten en rommel. En al met al heel wat CO2 emissie. Dat geldt ook voor buitenreclame, waar posters en spandoeken, billboard en abris worden gedrukt en met grote regelmaat vervangen.

Reclame en signage speelt ook een cruciale economische rol voor het MKB. Winkels en bedrijven moeten communiceren om hun klanten te bereiken, hun merk bekend te maken of simpelweg te melden wat ze ” in de aanbieding” hebben. Bij Point of Sale is het binnentrekken van voorbijgaand publiek een belangrijke aanjager van de omzet.

Buitenreclame en (digital) signage speelt ook een belangrijke rol bij de inrichting van gebouwde omgeving. Zowel in de zin van straatmeubilair ( bushokjes ed), reclameborden ( ABRI’s) als gevelreclame, en (digital)signage, middelen die worden gebruikt voor het communiceren van locatie en identiteit van bedrijven en of winkels.

Maar buitenreclame staat alom onder druk vanwege het niet duurzame karakter. Kwalijke neveneffecten zijn lichtvervuiling, chemische vervuiling door grafische industrie, als het stroom gebruik van NEON reclame, lichtbakken en beeldschermen. Door ons onderzoek kijken we of deze kwalijke eigenschappen kunnen worden omgebouwd tot voordelen, waarbij reclame middelen zowel minder negatieve duurzaamheidsschade opleveren ( geen licht, wel beweging, minder inkt, recyclebare printprocessen) alsmede betere positieve effecten kan bereiken. (neutrale of positieve energieopbrengst)” Dit kan in Utrecht maar ook op veel bredere schaal gevolgen hebben voor de inrichting van de openbare ruimte. En  het heeft ook relevantie voor MKB die op actievere wijze reclame en (digitale) signalering kunnen inzetten, zonder het milieu te vervuilen.

Buitenreclame heeft de potentie om zuiniger te zijn, energie neutraal te werken. Misschien zelfs wel een positieve bijdrage te leveren aan de energie huishouding.


Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers op de volgende wijze: